hometrefwoorden

Verklarende woordenlijst

Selecteer hieronder een woord voor een verklaring. Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen binnen dossiers? Gebruik de e-alertservice of voeg toe als RSS feed!

Autority-based review

Bij de authority-based review oftewel expert-based review komt het er grofweg op neer dat de auteur zijn mening geeft over een bepaald onderwerp. De bladen staan er vol mee, want deze stukken lezen prettig. Ze kennen geen vaste structuur, het taalgebruik is wat losser en vaak neemt de auteur een duidelijk standpunt in. Sommige van deze reviews zijn direct te herkennen: aan het woordgebruik (‘Ik ben van mening dat...') of aan de breedte van het onderwerp (diagnostiek en behandeling van keelpijn). Bij andere reviews ligt dat wat lastiger, soms door het woordgebruik (‘Het is aangetoond dat...') en soms door de overvloed aan literatuurverwijzingen (de zogeheten omgevallen boekenkast).

Kenmerkend voor deze reviews is dat de auteur geen systematische zoektocht door de medische literatuur heeft ondernomen en meestal geen methode hanteert om de resultaten van individuele onderzoeken te beoordelen en te wegen. Omdat de auteur niet vermeldt hoe hij aan zijn gegevens is gekomen, voldoet een dergelijke review niet aan de meest kenmerkende eigenschap van wetenschap: controleerbaarheid. We moeten de auteur (en de redactie van het tijdschrift) maar geloven op hun goede naam.

Tijdschrift voor Praktijk-ondersteuning is vanaf 2016 TPO De Praktijk

Het Tijdschrift voor Praktijkondersteuning bestaat niet meer. Het tijdschrift is in 2016 opgegaan in het nieuwe tijdschrift TPO De Praktijk.

Abonnees van TPO De Praktijk die ook een online abonnement hebben, kunnen de digitale editie raadplegen op: mijn.bsl.nl/tpo-de-praktijk/458732.