Zwarte thee gunstig voor bloeddruk

Al langer is bekend dat zwarte thee (de ‘ouderwetse’ thee van gefermenteerde  en gegiste theebladeren) een gunstig effect heeft op de bloeddruk. Australische onderzoekers hebben nu ook aangetoond dat zwarte thee de bloeddruk minder vaak laat veranderen. Dat lijkt gunstig, want wetenschappers vermoeden dat een niet-constante bloeddruk een risicofactor is voor hart- en vaatziekten.

Onderzoek

Opzet Onderzoekers uit het Australische Perth keken tussen 2007 en 2010 bij 111 mannen en vrouwen of het drinken van 3 koppen thee per dag ervoor zorgt dat bloeddrukken van dezelfde persoon minder variëren. Van de onderzoeksgroep was bekend dat ze regelmatig thee dronken en dat ze een systolische bloeddruk hadden tussen 115 en 150 mmHg en een diastolische bloeddruk onder de 100 mmHg. De onderzoekers baseerden zich op een artikel uit de Lancet van 2002 dat aantoont dat het risico op cardiovasculaire aandoeningen al verhoogd is bij een systolische bloeddruk van 115 mmHg(!). Methode De proefpersonen waren tussen de 35 en 75 jaar, hun BMI’s varieerde tussen 19 en 35, ze hadden geen diabetes, geen voedingssupplementen of antibiotica gebruikt vanaf 4 weken voor het onderzoek en geen ernstige aandoeningen. Ze werden at random verdeeld over 2 groepen. De ene groep kreeg gedurende 6 maanden 3 koppen zwarte thee per dag. De rest dronk een placebodrankje met dezelfde smaak en een gelijk cafeïnegehalte, maar zonder polyfenolen. Bloeddrukken werden ambulatoir gemeten om de 20 minuten overdag, en om de 30 minuten ’s nachts. Resultaten Bij beide groepen veranderden de bloeddrukken tussen 2.00 en 4.00 uur, nog meer tussen 6.00 en 8.00 en het vaakst tussen 8.00 en 11.00 uur. Die piektijden bleven hetzelfde voor beide groepen, maar ’s nachts veranderden in de theegroep de systolische bloeddruk en de diastolische bloeddruk significant minder (respectievelijk p = 0,0045 en p = 0,016). Dit effect trad al vanaf de eerste dag op en hield de hele onderzoeksperiode aan (6 maanden). Overdag had het theegebruik geen significante invloed op het aantal variërende bloeddrukken. Met behulp van statistische technieken kon worden achterhaald dat de resultaten alleen te maken hadden met theegebruik, en bijvoorbeeld niet met te dik zijn, (on)gezond eten, nachtelijke hartslag en de hoogte van de bloeddrukken ’s nachts. De mate waarin de bloeddrukken veranderden, bijvoorbeeld 5 of 10 mmHg, werd overigens niet beïnvloed door de thee.

Commentaar

Mensen die minstens drie koppen zwarte thee per dag drinken hebben ’s nachts homogenere bloeddrukken en daarmee mogelijk een risicofactor voor hart- en vaatziekten minder. Relatief gunstige uitkomsten van gebruik van zwarte thee dus. Hoewel niet specifiek onderzocht, denken de onderzoekers dat de polyfenolen in thee de gunstige effecten veroorzaken. In zwarte thee (en ook in groene en witte thee) zitten de polyfenolen tannine en flavonoïden. Deze stoffen beïnvloeden de gezondheid van bloedvaten door hun effect op stikstofoxide. Dit is een stofje in gezonde vaatwanden dat zorgt voor de verwijding van bloedvaten en het tegengaan van arterotrombose. Meer specifiek: stikstofoxide zorgt ervoor dat de vaatwand niet plakkerig wordt, niet gaat lekken en dat zich geen bloedklonters op de vaatwand vormen. Een andere mogelijkheid is dat thee een sterk diuretisch effect heeft. Maar als het effect wordt veroorzaakt door de polyfenolen of de diurese, waarom dan alleen ’s nachts? Verbetert theegebruik soms op de een of andere manier de kwaliteit van de slaap? Kortom: er is nog veel onduidelijk rond de werking van (zwarte) thee. Eén ding is duidelijk en dat is een boodschap aan de ‘groene thee-goeroe’s’: ook zwarte thee is OK!

Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2013, nummer 5

1Hodgson JM, et al. Black tea lowers the rate of blood pressure variation: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr 2013;97:943-50.
2Hodgson JM, et al. Effects of black tea on bloodpressure: a randomized controlled trial. Arch Intern Med 2012;172:186-8.
3Lewington S, et al. Age-specific relevance of usual blood pressure to vascular mortality: a meta-analysis of individual data for one million adults in 61 prospective studies. Lancet 2002;360:1903-13.
4Loke WM, et al. Pure dietary flavonoids, quercetin and (-)epicatechin augment nitric oxide products and reduce endothelin-1 acutely in healhy human volunteers. Am J Clin Nutr 2008;88:1018-25.