Vragen

In het Tijdschrift voor praktijkondersteuning bieden we je de mogelijkheid om je kennis actueel te houden, onder meer door te testen hoe het is gesteld met je kennis. De toetsvragen en -antwoorden zijn bedacht door huisarts Janine Freeke. Heb je zelf een vraag? Mail deze naar tpo@nhg.org. Wij sturen je vraag door naar Janine.

Op het spreekuur van de praktijkondersteuner komt de 42-jarige mevrouw Jong. Zij is eerder bij de huisarts geweest, omdat tijdens een check-up van het bedrijf waar ze werkt bij haar een bloeddruk van 158/90 is geconstateerd. De huisarts vraagt de praktijkondersteuner om een aantal controlemetingen te doen en om een risicoprofiel hart- en vaatziekten op te stellen.

1

Van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten bij Nederlanders tussen 20 en 60 jaar komt hypertensie het meest voor.

Voor het opstellen van het risicoprofiel van mevrouw Jong brengt de praktijkondersteuner in kaart: roken, bloeddruk, glucosegehalte, cholesterolgehalte, familieanamnese, cardiovasculaire voorgeschiedenis, voedingspatroon, lichamelijke activiteit, body mass index en middelomtrek.

2

De bovengenoemde opsomming is volledig.

Daarna meet de praktijkondersteuner de bloeddruk. Zij doet dit tweemaal, met een tussenpoos van minimaal vijftien seconden, steeds aan dezelfde arm.

3

Het tweemaal meten van de bloeddruk per consult is correct.

4

Het meten aan één arm is correct

Tot slot geeft zij mevrouw Jong een laboratoriumformulier mee voor bloedonderzoek naar het nuchtere lipidenspectrum en glucosegehalte. Daarnaast vraagt ze alvast het creatinine- en kaliumgehalte aan.
Bij het volgende consult is het risicoprofiel compleet. Mevrouw Jong rookt niet, heeft een gezonde BMI en middelomtrek. Ze slikt een anticonceptiepil en gebruikt vaak ibuprofen tegen hoofdpijn. Ze heeft een drukke baan, weinig tijd om te sporten, eet regelmatig kant-en-klare diepvriesmaaltijden en drinkt daar graag een glas rode wijn bij. De bloeddrukwaarde bedraagt gemiddeld 152/88. De uitkomsten van het bloedonderzoek naar glucose, lipidenwaarden en kalium zijn normaal en de nierfunctie is niet gestoord. Er is geen microalbuminurie. De familieanamnese vermeldt een oom die op 55-jarige leeftijd een myocardinfarct heeft gehad.

5

Dit gegeven in de familieanamnese verhoogt het risico op hart- en vaatziekte bij patiënten.

Na uitleg over de uitkomsten van de onderzoeken en consequenties hiervan voor het risico op hart- en vaatziekten, wil mevrouw Jong graag weten of er zaken zijn die zij zelf kan verbeteren. Naast adviezen over voeding en beweging adviseert de praktijkondersteuner paracetamol te gebruiken in plaats van ibuprofen.

6

Dit is een correct advies.

Tot slot is mevrouw Jong benieuwd of zij medicatie nodig heeft om de bloeddruk te verlagen. De praktijkondersteuner maakt voor het bepalen van het antwoord gebruik van de SCORE-card.

7

Mevrouw Jong moet medicamenteuze behandeling krijgen.

De antwoorden staan in het volgende artikel.

Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2009, nummer 4